سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا روغن زیتون مالشی مرطوب کننده خوبی برای صورت شماست؟

روغن زیتون از زیتون گرفته می شود و جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است. این روغن هنگام مصرف فواید تغذیه ای زیادی دارد، اما به طور مکرر روی پوست و مو نیز استفاده می شود.

 

درباره فواید استفاده از روغن زیتون بر روی صورت بیشتر بدانید و نحوه استفاده از آن را برای بهترین نتایج بیاموزید.

 

فواید روغن زیتون برای پوست و صورت

برخی از مزایای بالقوه روغن زیتون برای پوست عبارتند از:

 

1. محتوای آنتی اکسیدانی

روغن زیتون ممکن است به جلوگیری از علائم پیری زودرس روی پوست کمک کند.

روغن زیتون به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، این ماده ای است که از اکسیداسیون جلوگیری می کند. اکسیداسیون فرآیندی است که می تواند رادیکال های آزاد تولید کند، این رادیکال ها مواد شیمیایی هستند که به طور بالقوه می توانند به سلول ها آسیب برسانند و ممکن است به توسعه سرطان کمک کنند.

 

هنگامی که آنتی اکسیدان ها روی پوست استفاده می شوند، ممکن است از پیری زودرس جلوگیری کنند. همچنین، برخی تحقیقات نشان می دهد که قرار دادن روغن زیتون روی پوست پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است با سلول های سرطان زا مبارزه کند.

 

در این مطالعه، دانشمندان این روغن را روی پوست موش‌هایی که در معرض اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) قرار گرفته بودند، استفاده کردند. رشد تومور در موش هایی که روغن زیتون روی پوست خود داشتند در مقایسه با موش هایی که روغن زیتون نداشتند به طور قابل توجهی کمتر بود.

 

دانشمندان برای درک اثرات خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون بر پوست انسان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

 

2. محتوای ویتامین

روغن زیتون حاوی ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K است. برخی از این ویتامین ها ممکن است برای پوست مفید باشند.

 

به عنوان مثال، مردم در طول تاریخ از روغن ویتامین E به صورت موضعی برای درمان انواع بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده کرده‌اند.

 

3. اثرات ضد باکتریایی

روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است. با این حال، مطالعات بسیار کمی در مورد توانایی روغن زیتون در کنترل باکتری های روی پوست وجود دارد.

 

یک مطالعه کوچک منبع معتبر به بررسی اثرات استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس روی پوست پرداخت. نتایج نشان داد که هر دو روغن دارای خواص ضد باکتریایی هستند، اما روغن نارگیل بکر در از بین بردن باکتری موثرتر است.

 

با این وجود، روغن زیتون ممکن است گاهی برای درمان عفونت های باکتریایی پوست استفاده شود. همچنین ممکن است بهبودی را در افراد مبتلا به زخم پا ناشی از دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

 

4. اثرات مرطوب کننده

روغن زیتون مالیدنی یک مرطوب کننده طبیعی محبوب است که اغلب برای نرم کردن پوست و مو استفاده می شود. با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد اثربخشی آن وجود دارد.

 

 

نحوه استفاده از روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از محصولات مراقبت شخصی از جمله شستشوی صورت، شستشوی بدن، صابون و لوسیون ها است. راه های دیگر استفاده از روغن زیتون برای پوست عبارتند از:

 

مرطوب کننده و درمان بعد از آفتاب

برخی افراد از روغن زیتون به عنوان یک لوسیون مرطوب کننده استفاده می کنند و آن را به طور مستقیم روی پوست قبل از پاک کردن چربی اضافی استفاده می کنند. روش دیگر، روغن را می توان روی پوست مرطوب استفاده کرد تا از احساس چربی جلوگیری شود.

 

بر اساس مطالعه اثرات آنتی اکسیدانی آن بر روی موش ها، روغن زیتون ممکن است به ویژه در صورت استفاده پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مفید باشد.

 

لایه بردار

برای لایه برداری صورت و بدن و درمان نواحی پوست خشک یا پوسته پوسته، فرد می تواند روغن زیتون و نمک دریا را مخلوط کرده و اسکراب درست کند.

 

افراد باید از نمک دانه ریز برای صورت و سایر نواحی حساس و دانه های درشت تر در بقیه قسمت های بدن استفاده کنند.

 

پاک کننده آرایش چشم

روغن زیتون هر گونه مواد مقاوم در برابر آب را در آرایش چشم تجزیه می کند و به راحتی پاک می شود.

 

برای پاک کردن آرایش چشم، کافی است چند قطره روغن زیتون را به یک تکه پنبه اضافه کنید و به آرامی دور چشم را پاک کنید.

 

ماسک صورت

افرادی که پوست خشک دارند ممکن است مزایای استفاده از ماسک صورت مبتنی بر روغن زیتون را ببینند. روغن زیتون مخلوط با موادی مانند سفیده تخم مرغ، عسل یا جو دوسر آسیاب شده می تواند صورت را نرم و آبرسانی کند.

 

درمان چین و چروک

روغن زیتون به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ممکن است پیری پوست و چین و چروک را کاهش دهد. این روغن را می توان در شب یا بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دور چشم مالید.

 

روغن اسکار

ویتامین ها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است با کمک به بازسازی سلول های پوست، جای زخم ها را محو کنند.

 

برای درمان نواحی پرپیگمانتاسیون، جایی که پوست به دلیل جای زخم تیره شده است، به سادگی روغن رقیق نشده را ماساژ دهید تا جای زخم ایجاد شود یا آن را با آب لیمو مخلوط کنید.

 

روغن زیتون همچنین ممکن است برای پیشگیری یا درمان ترک‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه مطالعات منبع معتبر در مورد اثربخشی آن نتایج متفاوتی پیدا کرده‌اند.

 

نظرسنجی خوانندگان

لطفاً در یک نظرسنجی سریع 1 دقیقه ای شرکت کنید

پاسخ های شما به ما کمک می کند تا تجربه خود را بهبود بخشیم. تو بهترینی!

 

خطرات

در صورت استفاده از روغن زیتون روی پوست کودک ممکن است اگزمای دوران کودکی ایجاد شود.

اگرچه برخی مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون فواید پوستی دارد، اما برخی دیگر پیشنهاد می کنند که بهترین گزینه برای همه نیست.

 

خطرات بالقوه استفاده از روغن زیتون بر روی صورت عبارتند از:

 

سد پوستی آسیب دیده

 

یک مطالعه در سال 2013 گزارش داد که استفاده از روغن زیتون برای پوست خشک در بزرگسالان و نوزادان نباید تشویق شود. محققان پیشنهاد می کنند که ممکن است در برخی افراد باعث قرمزی و آسیب به لایه بیرونی پوست شود.

 

اگزمای آتوپیک دوران کودکی

 

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2016، روغن زیتون ممکن است در ایجاد اگزمای دوران کودکی نقش داشته باشد.

منبع